Navegando por Assunto "Educação"
Agora exibindo 1 - 20 de 78
- Resultados por Página
- Opções de Ordenação
Item Ações educativas em saúde para o controle das leishmanioses no município de Igarassu - PE(Universidade Federal Rural de Pernambuco (SEDE); Departamento de Medicina Veterinária, 2011) Faustino, Maria Aparecida da GloriaAs leishmanioses são complexos de doenças parasitárias zoonóticas, sendo um sério problema de saúde pública em todo o mundo. O Brasil é o principal responsável pelos casos notificados das leishmanioses na América Latina, com70% do total de casos de Leishmaniose Visceral (LV) na região Nordeste. A Leishmaniose Tegumentar Americana (LTA), na região Nordeste, apresenta características ecoepidemiológicas diversas, com mais de 60% dos casos na Zona da Mata Atlântica. No município de Igarassu - PE tem se registrado um aumento considerável no número de pessoas acometidas com este agravo. Neste projeto,objetiva-se desenvolver um trabalho junto a comunidades sob o risco da infecção do município Igarassu - PE, no sentido de trazer conhecimentos sobre a leishmaniose em seus aspectos clínico-epidemiológicos e de controle, a fim de manter a população informada e orientada, reservando espaço para sua participação ativa no desenvolvimento das ações de controle. Será realizado um trabalho educativo, junto à população (nas residências, escolas e PSF), por meio de palestras, orientações individuais ou em grupos. Um folheto informativo será elaborado e distribuído à população, enfocando a doença, suas diferentes formas clínicas, papel dos animais no ciclo de transmissão, as questões ligadas ao bem-estar animal, posse responsável e ambiente.Item Alternativas possíveis: educação, diálogos de saberes e outras epistemologias(EDUFRPE, 2016) Costa, Caetano De' Carli VianaItem Análise da eficiência dos serviços educacionais nos municípios do estado de Pernambuco(2022-05-30) Oliveira, Maurício Francisco de; Melo, André de Souza; http://lattes.cnpq.br/8808755622712441; http://lattes.cnpq.br/9211127982002673Education is a natural process of the action of individuals in search of the creation and accumulation of knowledge that enables the development of the whole society. For individuals to increase human capital, private and public investment is needed. However, it is necessary to assess the result obtained with this investment. Thus, the objective of this work is to verify the current efficiency in the provision of educational services within the state of Pernambuco. In addition, verify which are the main variables considered that affect educational performance. For this, the methodology was based on two complementary techniques: Data Envelopment Analysis, to examine the relationship between the educational performance of elementary school students in relation to the resources used and the TOBIT model to verify the variables that influence the efficiency of public spending of elementary education in the municipalities of Pernambuco. Initial results indicate that efficiency is not related to increased spending per student. A higher level of average monthly income of those responsible for permanent private households does not have a positive correlation with education. According to the analysis of the variables of the Tobit regression model, the IDHM showed that it has an inverse correlation with efficiency, the lower the IDHM, the greater the efficiency scale of a DMU in which municipalities in poor regions have high efficiency scores. Population density had a positive correlation with efficiency. The results demonstrate that the transfer of FUNDEB resources to the municipalities in the state of Pernambuco requires other socioeconomic variables to explain the impact on efficiency. The fact that the methodology does not take into account the different technologies used in each Municipality stands out as limitations. Likewise, the research only uses a small number of variables within the diversity of factors that interfere in education.Item Análise das disparidades nos indicadores educacionais municipais de Pernambuco: uma análise de aglomerados(2019) Silva, Joed Freire Pereira da; Soares, Ana Paula Amazonas; http://lattes.cnpq.br/0216127558312955This paperis an exploratory and analytical studyabout educational indicatorsdisparities and the introduction of socioeconomic indicators, both models formunicipalities of the State Pernambuco, Brazil. The objective is to verify the distribution of the indicators in the territoryof Pernambuco, linking them togeographical space, and then introducing the socioeconomic indicators. Therefore, the changes could be pointing out the municipalities that need more attention and, in addition, to identify the formation of groups with similar characteristics. For this, the technique known ascluster analysis was used. With Ward Distance Agglomerative Hierarchical Process three estimates were made introducing new information gradually and verifying the formation dynamics of the groups. The technique clearly identified the regional distributionof learning and quality of life indicators in the state. The results showed that income does not fully explain the best learning outcomes. Similarly, resources redistributed to education through FUNDEB were not sufficient to determine better educational indicators. Regarding the clusters, it was observed that although the formation of groups of municipalities that are homogeneous and spatially neighboring occurs, similarity also occurs regardless of proximity. Finally, we tried to highlight some limitations of the technique used.Item A arte como artefato pedagógico/reflexivo nos livros didáticos de sociologia(2019-06-18) Costa, José Raimundo Silva; Vila Nova, Júlio Cesar Fernandes; http://lattes.cnpq.br/6629242832192015; http://lattes.cnpq.br/3172206035987713This work has the objective of pondering about the usage of images of art as a pedagogical artifact in the Sociology Didatic Book, and also think artistic poetic as a starting point to the sociological reflection in Highschool. For so, the Sociology Books were analysed selected according to the PNLD/2015 to the 2018-2020 triennium. We have specifically analyzed the role of images of art in the construction of senses of sociological knowledge, a gateway to cultural goods dynamizing the development of citizenship. The chosen theoretical-methodological referrals to the construction of the research were developed under qualitative methodology, specially in light of the Cultural Studies and the studies of the Visual Culture. In this sense, the images will be here thought not simply as some data, but as a performatic artifact, a field of studies. (BANKS, 2009). Therefore, this strategy of associating written texts with visual images beyond its aesthetical appeal contributes to developing an identification of the students in relation to these imagetical resources, because some of theses signs make part of their sociocultural and aesthetical repertoires. In the results and discussion we have identified that, in the set of the analysed books, two works stand out in the utilization of visual culture, stablishing a dialogical relationship with the majority of the images. The books stand out in the use of visual charges, photographies and graffiti in activities and exercises as mediators of learning. In short, from the five analyzed books all of them have utilized the visual resources with pedagogical purposes, however only two managed to go further and develop, even with a lack of depth, a little of what the scholars define as visual analphabetism.Item Arte-educação e tecnologias digitais: a produção audiovisual como estratégia pedagógica e criativa no percurso formativo da Educação Básica(2023-08-30) Lopes, Rafael de Figueiredo; Feitoza, Denise Santiago; http://lattes.cnpq.br/8210858320104868; http://lattes.cnpq.br/6589546984367592This study addresses the use of audiovisual production as a pedagogical strategy in teaching the Art curriculum component in Basic Education. The study aims to discuss how the practice of audiovisual production in the school context can help to develop skills and contribute to the cultural and artistic formation of students, from the contextualization of cinema as a language in constant transformation; understanding the creative and experimental possibilities of audiovisual; and reflection on the role of art education in training subjects through the use of audiovisual production in the teaching and learning process. This is an exploratory bibliographic research, with a qualitative approach, in an interdisciplinary perspective, combining theoretical contributions from the fields of art education, cinema and cyberculture. Based on the results and discussions presented, it is considered that art education is fundamental in the integral formation of students, enabling the development of skills, competences and knowledge, as well as the socio-emotional development of the subjects. The approximation of cinema and audiovisual production with formal education, as a pedagogical strategy and form of knowledge, especially in public schools, can contribute to the democratization of arts culture and the appreciation of diversity, inclusion and social justice.Item Atendendo e instruindo a população pernambucana quanto a afecções ortopédicas e neurológicas dos seus animais(Universidade Federal Rural de Pernambuco(SEDE); Departamento de Medicina Veterinária., 2011) Tudury, Eduardo AlbertoA proposta objetivou oferecer à sociedade Pernambucana um serviço especializado e eficiente em ortopedia e neurologia animal, além da vontade de conscientizar a população pernambucana quanto a criação e cuidados corretos dos seus animais para prevenir que estas afecções venham ocorrer. Quanto aos alunos bolsistas e não bolsistas o estimulo de sua conscientização cidadã na sua ação junto à população oportunizando-lhes enxergar a profissão escolhida de forma mais crítica, participativa e humana, além de formar profissionais médicos veterinários com capacitação em ortopedia e neurologia. Pretendendo-se também continuar a gerar: aprimoramento, material bibliográfico, audiovisual, pesquisa e ensino de extensão para a população em geral e para profissionais da área.Item Avaliação da alfabetização de uma escola ciclada: concepções, práticas e instrumentos(2018-08-30) Gomes, Andréia Severo de Souza; Silva, Leila Nascimento da; http://lattes.cnpq.br/5525936095476415Item Brinquedos e brincadeiras: uma influência de África em nosso cotidiano(2021-10-15) Paixão, Amaralina Câmara da; Silva, Elizabeth Cristina Rosendo Tomé da; http://lattes.cnpq.br/3457017190178025Este trabajo nace del deseo de identificar las influencias y aportes de los pueblos africanos en nuestra cultura lúdica tradicional, y de cuáles de estas intervenciones podríamos extraer elementos que enriquezcan y brinden una educación más integral que esté alineada con la cultura lúdica en lo formal y no formal. -Experiencias y aprendizajes formales. En este sentido, nuestra investigación buscó identificar juguetes y juegos de origen africano, cuáles de estos influyeron en nuestra cultura lúdica tradicional, y a partir de esta base, investigar qué elementos esenciales para la formación del ser humano estarían incrustados en esta cultura del juego y cuáles de estos elementos podríamos explorar en las prácticas aspectos pedagógicos en la educación básica. En este aspecto, buscamos reflexionar sobre cómo la educación, la alegría y la cultura lúdica afrobrasileña / africana podrían influir positivamente en la deconstrucción de estereotipos y favorecer los procesos de enseñanza / aprendizaje. Nuestro marco teórico incluyó discusiones sobre la importancia de la alegría y la cultura lúdica en la formación del ser humano, buscando el apoyo de algunos intelectuales, académicos e investigadores como Froebel, Huizinga, Caillois, Luckesi, Brougère, Kishimoto, Vygotsky, Freire, Gomes, Cunha. entre otros. Además de información pertinente sobre bases normativas sobre el juego y las relaciones étnico-raciales en educación. En este entendimiento, adoptamos dos investigaciones como procedimiento metodológico, una bibliográfica y otra de relevamiento. Destacamos que los datos obtenidos en las investigaciones indicaron que la cultura lúdica y el estado lúdico fortalecen y brindan oportunidades para un mejor desarrollo del ser humano, así como el estímulo al aprendizaje y fortalecimiento de las herencias identitarias.Item Classificação multi-rótulo para análise de qualidade de feedback(2025-08-06) Batista, Hyan Hugo Noá; Mello, Rafael Ferreira de Leite; http://lattes.cnpq.br/6190254569597745; http://lattes.cnpq.br/4262454011553103O feedback é um fator muito importante no processo de ensino-aprendizagem e crucial na Educação a Distância, pois, como professores e alunos estão separados no espaço e/ou tempo, é através do feedback que o aluno vai entender como está o seu desempenho na disciplina e quais são os próximos passos do aprendizado. Existem na literatura modelos de feedback que ajudam o professor a estruturar e fornecer um feedback de qualidade ao aluno. Nesse trabalho utilizamos o conceituado modelo de feedback de Hattie e Timperley que divide o feedback em categorias (tarefa, processamento da tarefa, regulação e pessoal). É possível encontrar na literatura trabalhos que analisam feedback automaticamente com base nesse modelo. Contudo, esses trabalhos utilizam algoritmos tradicionais de aprendizagem de máquina e treinam classificadores binários para cada nível de feedback. Dessa forma, este trabalho tem como objetivo utilizar algoritmos de deep learning para classificação multi-classe de feedback com base no modelo de Hattie e Timperley.Item Conhecimentos e emoções em relação às abelhas e outros animais por estudantes de escolas públicas da Zona da Mata Norte, Pernambuco, Brasil(2021-03-05) Santos, Rayane Karoline Silva dos; Alves, Ângelo Giuseppe Chaves; http://lattes.cnpq.br/9733905079544308; http://lattes.cnpq.br/9755859774741987Human beings have "an Sate emotional tendency to affiliate with other living beings". This affiliation would have evolved Sing biocultural evolution, which allowed human beings to evolve successfully. "Love" for nature is an important factor that drives lmmans to conserve nature. However, in contrast to positive effects (biophilia), there is biophobia, which consists of the predisposition of human beings to express negative effects, such as fear, aversion, ad other feelings.' These negative feelings are often intended for insects. The activity of stingless bee raising promotes the conservation of these insects, stimulating biophilic attitudes towards these animals. The school provides a broad place for discussions and approaches to topics related to nature conservation. Thus, it is believed that students who are related with meliponicultors present, in their speeches and in their school activities, knowledge about stingless bees and other biodiversity components. Therefore, the objective of this study was to investigate the knowledge and attitudes related to animal diversity with students in a public school, in a rural location, where several farmers who raise native bees live. The research was carried out in the municipalities of Timbaiba and Macaparana with students who lived in the locality of Sitio rmai, where several meliponicultors live. A free list with Ewe questions ("Which animals the Xixi forest has?'; "Which animals does your family raise?"; "Which animals do you like most?"; "Which animals do you like least?" and "Write about the Uruott bee') was applied. The first four questions were analyzed using Anthropac that generated salience indices, while the last one was analyzed using descriptive statistics. Through the results, it was possible to identify the animal category "snake" as the most prominent for the first question, while for the second one the category "dog" was the most relevant For the third question, which talk about positive feelings, the categories "cat" and "dog" were the most evident, showing how domestic animals are more easily perceived in a positive way. In contrast, the fourth question, which is about negative feelings, had the category "snake" highlighted again. For the fifth question, the students demonstrated different knowledge about the Unica bee, emphasizing the categories ecological-scientific, utility and management and behavior. Thus, it is possible to in that students present different knowledge about unicu bees and the local Lima, presenting more biophobic than biophilic relationships with the bees.Item Contribuições da literatura de autoria feminina no combate à violência de gênero e na construção de uma educação libertadora(2023-04-12) Ferreira, Miriam Vasconcelos; Paes, Iêdo de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/3281218394136739; http://lattes.cnpq.br/1532811277557392Este artículo es un ejercicio teórico-reflexivo y tiene como objetivo analizar a través del cuento "Shirley Paixão", en el libro - "Insubmissas lágrimas de mulher" - (2016), de Conceição Evaristo, la violencia perpetrada por la sociedad patriarcal contra las mujeres, destacando a la Literatura como elemento nexo de unión, herramienta para la reflexión y formación del pensamiento crítico de los estudiantes, así como para comprender las dinámicas de poder y la estructura jerárquica de género presente en la sociedad. Pretendemos señalar cómo los problemas planteados en textos teóricos y ficcionales pueden contribuir a la identificación de posibles violencias en su entorno. Creemos que las acciones pedagógicas centradas en el texto (lectura, debate, ruedas de conversación, creación de podcasts), entre otros instrumentos pedagógicos, pueden ayudar a construir mecanismos internos y actitudes afirmativas para enfrentar la violencia. Consideramos la Literatura un medio para fortalecer estas discusiones y un camino hacia una educación liberadora. Para ello, buscamos anclar nuestras tesis en el marco teórico sobre las concepciones del derecho amplio a la Literatura de Antonio Candido (2011); educación, libertad y pensamiento crítico en los textos de bell hooks (2013) y Paulo Freire (1979), y en la institucionalización del poder y docilidad de cuerpos y mentes en la mirada de Michel Foucault (1987), entre otros autores.Item Contribuições das pesquisas empíricas sobre histórias em quadrinhos (HQs) em educação para pensar a prática educativa em artes e tecnologia(2019-07-09) Dias, Priscylla Karollyne Gomes; Machado, Josefa Alexandrina Medeiros de Oliveira; http://lattes.cnpq.br/5285590707178347; http://lattes.cnpq.br/4569293571803835This monograph aims to investigate discursive situations that empirical research linked to masters courses in education, and published in recent years (2013-2018) in Brazil, build around pedagogical practices from the use of comics in comics. education. To this end, a corpus of analysis was assembled comprising a quantity of three articulated monographs in order to understand how they indicate the meanings of content learning with comic books. The gathering of the monographs that made up the corpus of research analysis was consistent with a gesture of provocation around the discursive configurations that mobilize subjects' and education's senses, situated in a field of pedagogical practice. Thus, this work has as emphasis the propositions of Dominique Maingueneau. The results indicated that the discursive situations that emerge from fragments of academic works linked to master's degree courses in education, and that produce articulations to the classroom, are as follows: convincing about the originality of the theme; pedagogical resource in a given field of teaching and pedagogical practice; approximation with the reader subject of the dissertation; distancing from daily practice; possibility of appropriation of the comic language. The insertion of the discussion around the composition of arts and technologies in this work is in line with the idea of rethinking practices based on a symbolic chain of language that is structured, in turn, through daily references and socio-culturally legitimized by the subjects. speech. The considerations of the work point out that the provocation of thinking about comic books as a technological tool suggests the opening of a field of possibilities around this provocative, contemporary and emerging expression.Item Crescimento socioeconômico da cidade de Limoeiro/PE através da educação(2024-08-04) Silva, Edson Gomes Henrique da; Barbosa, Antônio Maria Pereira; http://lattes.cnpq.br/7274411488341929; http://lattes.cnpq.br/4374880596563826Este trabalho lança um olhar sobre a atual situação socioeconômica e educacional da cidade de Limoeiro/PE, tendo em vista algumas dificuldades em que se encontra a cidade com relação aos setores socioeconômicos. Este trabalho foi elaborado visando expor resultados sobre a educação e a situação socioeconômica desde os primórdios da cidade de Limoeiro-PE, até os dias atuais. De acordo com as pesquisas realizadas sobre a cidade, sabe-se que avanços educacionais foram muitos e que as políticas públicas contribuíram bastante para isso, porém, deve-se atentar as necessidades e objetivos para contribuir ainda mais nos diferentes aspectos correlacionados a essas políticas e desenvolver ainda mais efetivas mudanças ou acréscimo do que já foi conquistado. Também foi constatado neste trabalho sobre a situação socioeconômica da cidade, que uma das principais fontes de renda da cidade que é a pecuária, desde a sua fundação até os dias atuais. Este trabalho mostra a relação que existe entre a educação e a situação socioeconômica nos seus diferentes aspectos e revela a importância de investir na educação para melhorar ainda mais na economia e no crescimento da cidade.Item Currículo e destino do técnico em Agro-Pecuária; estudo em um colégio(1978) Sampaio, ElnyHá, no ensino profissionalizante, a possibilidade de marcantes opções na elaboração do currículo. Este pode representar; 1) uma escolha e plano de quem o define, a autoridade política ou pedagógica; 2) uma resposta às espectativas dos alunos, geralmente instáveis devido à idade, ou 3) uma resposta à demanda real do mercado de Trabalho e a exigências Tecnológicas. Mesmo havendo a procura de uma integração destas 3 direções, segundo o espirito da lei, a parte especificamente proficionalizante do currículo corre sempre o perigo de, pela imposição de opções da autoridade, pela falta de informações sobre as espectativas dos alunos e sobre a procura e as exigências do mercado de trabalho, tornar-se improdutiva ou contra producente. Daí a necessidade de uma avaliação contínua. Neste sentido algumas pesquisas foram realizadas no Colégio Agrícola de Belo Jardim cujos resultados imediatos ora publicamos e rapidamente comentamos pois, em parte, vieram evidenciar situações previsíveis, mas apontaram também mudanças.Item Curso de capacitação sobre os novos direitos humanos: as ações de concretização de direitos fundamentais na educação pelos professores no município de Escada(Universidade Federal Rural de Pernambuco(SEDE); Departamento de Ciências Humanas., 2011) Maia, Fernando Joaquim FerreiraO estudo fez parte de uma capacitação de professores das escolas do Município de Escada/PE e de estudantes de licenciatura acerca das ações afirmativas e transformativas de concretização de direitos fundamentais no campo da educação. O referido curso teve duas turmas: uma no primeiro semestre de 2012 (31/03 a 30/06) e a outra turma (11/11 a 01/12). Investigação empírica e quantitativa com aplicação de um questionário com perguntas fechadas sobre o perfil social e de renda dos participantes e questões abertas que versaram sobre os temas da cidadania, direitos humanos, direitos humanos na escola, além dos projetos de vivência pedagógica. Concluiu-se que as concepções de cidadania, direitos humanos e garantia de direitos estão associadas a uma visão individualista desses conceitos. A noção de direitos humanos é vaga e desacreditada. Existe a crença que esses direitos sejam desrespeitados na sociedade e na escola. As crianças e adolescentes são apontados como protegidos pelos direitos humanos e há uma incredulidade na efetividade do Estatuto da Criança e Adolescente. Do ponto de vista das práticas educativas no âmbito familiar, julgam ser as 'palmadas' uma forma de educação. A escola não tem importância reconhecida como local de prática política mas apenas de um agir pedagógico.Item Da culinarista doméstica ao gastrônomo profissional: trajetórias do ensino institucional de gastronomia no Brasil(2019-11-27) Maciel, Rodrigo Araújo; Calabria, Ericka Maria de Melo Rocha; http://lattes.cnpq.br/3564220946174205; http://lattes.cnpq.br/3587155116542175Item Desenvolvimento humano integral: contribuições da psicomotricidade(2019-07-26) Pinto, Tainá Gomes; Araújo, Luiza Cristina Pereira de; http://lattes.cnpq.br/0135396145333123; http://lattes.cnpq.br/4091658484116375Theories about human development and psychomotricity present us with a way of understanding the subject as a global being. Realizing the scarcity of the discussion on this subject in letters, as well as our experiences in the classroom in undergraduate and the need to better understand human development, we come to the problematic, namely, to what extent the psychomotricity stimulates the development integral part of the person contributed to educational processes in general. In order to respond to this initial concern, this study aimed to understand integral human development through the contributions of psychomotricity, briefly reflecting on its relation with the educational field. The theoretical basis of this study was given mainly by perspectives about human development and a selection of studies on psychomotricity in the field of education. The study consisted of a qualitative, bibliographical research, of an exploratory character, through which it was possible to obtain a basic knowledge about the subject. The results point to an understanding of the importance of psychomotricity as a theory and method of approach to integral human development and education. We thus see how this knowledge can contribute to the pedagogical practice of the educator.Item Desenvolvimento local: redes, atores e territórios(EDUFRPE, 2016) Costa, Caetano De' Carli VianaItem A difícil arte da escolha de uma profissão(1978) Vasconcelos Sobrinho, João deAula de Sapiência de Abertura dos Cursos da Universidade Federal Rural de Pernambuco, pronunciada pelo Prof.João Vasconcelos Sobrinho,em 1º de março de 1978,seu cinquentenário de magistério superior.
